Headerbild

Föreningen

Falun-Borlänge Skidklubbs stora mål är att vara Sveriges ledande elitklubb – och vi är en av dem!

För att möta denna utmaning stödjer klubben en trupp skidåkare i tränings- och tävlingsverksamhet.

Inför kommande säsong 2023-2024 innebär målsättningen att klubben fortsatt skall arbeta med att erbjuda goda förutsättningar för våra aktiva. Vi fortsätter vårt arbete både internt i klubben och även med förbundet och våra partners.

Säsongen 2023-2024 är ett mästerskapsfritt år så vi satsar närmast mot Sverigecupen, SM, Världscupen. Målet för säsongen är att ha åkare uttagna att tävla i samtliga världscuper under säsongen. Nationellt är målet att ha en manlig och en kvinnlig åkare på pallen i Sverigecupen totalt och att ta medaljer på SM.

Vi har 16 kontrakterade åkare varav många är i den absoluta toppklassen både på dam- och herrsidan. Flera representerar någon av de svenska landslagstrupperna.

Föreningen är genom sina idrottsliga framgångar, sina goda förebilder som idrottare samt genom sitt goda samarbete med det regionala näringslivet, kommunerna, utbildningsväsendet, skidklubbar och intressenter starkt förankrad i regionen som med stolthet stöttar och talar väl om FBSK.

Är du inte elitsatsande kan du ändå åka för Falun-Borlänge SK då vi har en motionsgrupp, där du som motionär får likasinnade att träna med och vid något tillfälle kan få besök av något av våra elitåkare på ett pass.

Adress

Falun Borlänge SK - Skidor Konferensbyrån, Forskargatan 3 78170 Borlänge